Rumah > Berita > Kandungan
AC Motor
Aug 15, 2017

Motor AC adalah motor elektrik yang dipandu oleh arus silih ganti (AC). Motor AC biasanya terdiri daripada dua bahagian asas, stator stesen luar yang mempunyai gegelung yang dibekalkan dengan arus bergantian untuk menghasilkan medan magnet berputar, dan pemutar dalam melekat pada aci keluaran menghasilkan medan magnet berputar kedua. Medan magnet pemutar boleh dihasilkan oleh magnet kekal, ketiadaan keengganan, atau gegelung elektrik DC atau AC.

Tidak lazimnya, motor AC linear beroperasi pada prinsip-prinsip yang sama seperti motor berputar tetapi mempunyai bahagian pegun dan bergerak yang disusun dalam konfigurasi garis lurus, menghasilkan gerakan linear dan bukan putaran.

Apabila motor AC berada dalam giliran mantap (gerakan), medan magnet rotor dan stator berputar (bergerak) dengan sedikit atau tiada slippage (berdekatan dengan segerak). Kekuatan magnet (menjijikkan dan menarik) di antara tiang pemutar dan pemegun membuat tork rata-rata, mampu memandu beban pada kelajuan yang diberi nilai. Kelajuan stator berputar medan magnet dan kelajuan medan magnet berputar yang berputar, berbanding dengan kelajuan aci mekanikal, mesti mengekalkan sinkronisme untuk pengeluaran tork rata-rata dengan memuaskan hubungan kelajuan segerak. Jika tidak, medan magnet yang berputar secara serentak akan menghasilkan tork berdenyut atau tidak rata-rata.

Dua jenis utama AC AC dikelaskan sebagai induksi dan segerak. Motor induksi (atau motor asynchronous) sentiasa bergantung kepada perbezaan kecil dalam kelajuan antara stator berputar medan magnet dan kelajuan aci pemutar yang dipanggil slip untuk mendorong arus rotor dalam pemutar AC rotor. Akibatnya, motor induksi tidak boleh menghasilkan tork berhampiran kelajuan segerak di mana induksi (atau slip) tidak relevan atau tidak lagi wujud. Sebaliknya, motor segerak tidak bergantung kepada induksi slip untuk operasi dan menggunakan sama ada magnet tetap, tiang penting (dengan menonjolkan tiang magnet), atau penggulungan pemutar yang teruja secara bebas. Motor segerak menghasilkan tork yang dinilai pada kelajuan segerak yang tepat. Rotor luka tanpa rotor berulang kali memberi makan sistem segerak segerak mempunyai pemutar rotor yang teruja secara bebas yang tidak bergantung pada prinsip induksi slip semasa. Motor tanpa motor berus gigi tanpa berus ini adalah motor segerak yang boleh berfungsi dengan tepat pada frekuensi bekalan atau sub kepada super berganda frekuensi bekalan.

Lain-lain jenis motors termasuk motosikal eddy semasa, dan juga AC / DC mekanikal mesin commutated di mana kelajuan bergantung kepada voltan dan penggulungan sambungan.